Hoppa till huvudinnehåll

Verktyg för att motivera, öka fokus eller skapa variation

Vi har lagt till en ny del i Nomp Plus som heter "Motivera". Där har vi samlat verktyg som du kan använda för att motivera dina elever, öka deras fokus eller skapa variation i arbetet på Nomp.

Den nya delen "Motivera"

Här finns en översiktssida där du snabbt kan hitta rätt funktion som du vill använda eller utforska funktioner som du kanske inte kände till.

Du kan även läsa mer om de olika verktygen genom att klicka på nedåtpilen längst ut till höger för respektive funktion.

Flyttade funktioner

Nompix-burkarna hittar du inte längre under "Uppdrag", utan under "Motivera".

Realtidsvyn av nompix-burkar som fanns under "Klassrum" har också flyttat till "Motivera" > "Nompixburkar".

Elevernas spel (där du också hittar "Veckans spel") har flyttat från "Elever" till "Motivera" > "Spel".

Material-katalog baserad på läroplanen

Nu har det blivit det ännu lättare att hitta bra uppgifter, och skapa lämpliga uppdrag till dina elever!

Under det nya menyvalet "Material" i Nomp Plus hittar du följande:

  • En katalog över alla uppgifter i Nomp som är organiserad enligt det centrala innehållet i läroplanen med en tydlig progression. Katalogen inkluderar också lämpliga färdiga utmaningar.
  • En fullständig lista över alla uppgifter som finns i Nomp (samma som funnits tidigare direkt under "Uppgifter").
  • Alla färdiga utmaningar som finns i Nomp, som till exempel bedömningsstöd och Diamant-diagnoser (som tidigare låg under Utmaningar > Färdiga utmaningar).
  • Dina egna och dina kollegors mallar (som tidigare låg under "Mallar" på huvudmenyn).

Så här ser det ut:

Organiserat enligt läroplanen

Direkt under "Material" hittar du "Block", som är en katalog över alla uppgifter i Nomp, och lämpliga färdiga utmaningar, som är organiserad i enlighet med det centrala innehållet i läroplanen. Den är uppdelad i:

  • Taluppfattning och tals användning
  • Algebra
  • Geometri
  • Statistik och sannolikhet
  • Samband och förändring
  • Problemlösning

Varje kunskapsområde består av ett antal numrerade kapitel som bildar en progression genom materialet. Ett kapitel har ett namn och en beskrivning, och hör till en, ibland två, årskurser. I varje kapitel ingår det ett antal block. Du kan klicka på den lilla pilen till höger för att se blocken som ingår i kapitlet. Om det finns några rekommenderade färdiga utmaningar så kommer de också visas här.

Klicka på namnet på ett kapitel eller block för att se mera.

Progression per kunskapsområde

Om du klickar på ett kapitel eller block kommer du in i det kunskapsområdet, och kan se progressionen i detalj.

Det kan se ut så här:

Material för en årskurs

Du kan använda årskurs-filtret för att bara visa de kapitel som passar för årskursen. Det kan se ut så här:

Skapa uppdrag för ett block

Varje kapitel består av ett eller flera block. Varje block har en beskrivning, och en eller flera rekommenderade uppgifter. Det kan också finnas extra-uppgifter. För att skapa ett uppdrag med de rekommenderade uppgifterna för ett block klickar du på "Skapa uppdrag" i det blocket. Om du vill lägga till några extra-uppgifter behöver du först veckla ut blocket genom att klicka på "Visa" i högerkanten. Då kan du själv kryssa för fler uppgifter, eller välja bort några av de rekommenderade.

Rekommenderade utmaningar för kapitel

För en del kapitel finns det rekommenderade utmaningar, som kan passa elever som arbetat med kapitlet. Det kan se ut så här:

För att använda någon av utmaningarna med dina elever klickar du på "Visa utmaning".

Demonstration

Här visar Stefan hur detta fungerar:

11 nya önske-uppgifter

Vi har återigen lagt till 11 nya Nomp-uppgifter, som har önskats av våra användare! Saknar du några uppgifter på Nomp? Mejla oss i så fall på info@nomp.se!

Uppgifterna handlar denna gång om:

  • Lika med och inte lika med för årskurs 1
  • Kommutativa lagen med bara addition för årskurs 1
  • Problemlösning och textuppgifter för årskurs 5-6

Lika med och inte lika med

Kommutativa lagen med bara addition

Problemlösning och textuppgifter för årskurs 5-6

Motivera grupper med nompis-biljetter

Vill du motivera dina elever att träna lite extra mycket på Nomp? Vi har lagt till 270 nya unika dekorationer till nompis-rummet som eleverna bara kan få genom att du låter dem samla nompix tillsammans.

Så här går det till:

  1. Du skapar en nompix-burk med de inställningar du önskar.
    • Du kryssar för att eleverna ska få en nompis-dekoration när burken är full.
  2. När eleverna tillsammans fyllt burken får varje elev en biljett i nompis-rummet.
    • Bara de elever som bidragit till att fylla på nompix-burken får en biljett.
  3. Eleven kan använda biljetten för att låsa upp en ny dekoration i nompis-rummet.
    • Eleven får då välja mellan tre slumpmässigt utvalda dekorationer som eleven inte har än.

Skapa eller ändra nompixburk

När du skapar eller ändrar en nompixburk kan du kryssa för "Eleverna får en nompis-biljett när burken är full", så kommer dina elever få en biljett när burken är full.

Om du aldrig har provat en nompixburk med dina elever förut, så kan du läsa mer om nompixburkar här.

Du kan ange att nompixburken bara fylls på av uppdrag och utmaningar, eller så kan du ställa in att eleverna måste jobba på en viss lägsta-nivå på Nomp. Burken kan gälla alla dina elever eller en viss grupp.

Eleverna får biljetter

När nompixburken är full dyker det upp en ny biljett i nompis-rummet för de elever som bidragit till burken. Den visas här, med en siffra som anger hur många biljetter eleven har just nu:

Eleven låser upp unika dekorationer

När eleven klickar på biljetten får eleven möjlighet att välja mellan tre slumpmässigt utvalda dekorationer som eleven inte har än. Det kan se ut så här:

Eleven markerar ett av alternativen och klickar på "Använd biljett" för att låsa upp den dekorationen. Samtidigt tas biljetten bort.

Anonymiserad uppdragsuppföljning

Nu finns det möjlighet att anonymisera uppdragsuppföljningen, precis som det redan är möjligt i utmaningsuppföljningen.

Det betyder att du kan visa dina elever uppföljningen utan att de kan se vilket resultat som hör till vilken elev.

För att göra detta kryssar du i "Göm elevnamn" i uppföljningen. Det kan se ut till exempel så här:

Nytt utseende på startsidan i elevdelen

Startsidan i elevdelen har fått ett nytt utseende och nya funktioner! Så här kan det se ut:

Längst upp visas alltid aktuella uppdrag och utmaningar. Du kan klicka på play-knappen för att komma igång direkt.

Du kan även starta en adaptiv träning direkt från startsidan.

Längre ned på sidan visas din nivåmätare. Här visas också en Nompixburk om det finns någon aktiv sådan.

Om du inte har några uppdrag eller utmaningar kommer du få några vanliga uppgifter att välja mellan.

Meddelanden från din lärare hittar du nu i menyraden längst upp, där du ser dina nompix. Om du har något nytt meddelande så visas det en notissiffra där.

Snart: Nytt utseende på startsidan i elevdelen

Snart kommer det ske förändringer av startsidan i elevdelen.

Syftet med ändringarna är att det ska bli tydligare för elever vad de har att göra på Nomp. Om eleven har uppdrag eller utmaningar så kommer dessa att lyftas fram i första hand. Det kommer också bli möjligt att sätta igång att jobba med ett uppdrag direkt från startsidan.

För elever som inte har några uppdrag eller utmaningar för närvarande kommer den adaptiva träningen att lyftas fram.

Detta är fortfarande under utveckling så detaljerna kan komma att förändras. Men om du har elever som är känsliga för förändringar kan det vara bra att vara beredd på detta.

Vi tror att detta kommer att vara klart inom en vecka ungefär.

Om du har några frågor runt detta så hör gärna av dig till oss!

Lösningsyta i ännu fler färdiga utmaningar

Nu har vi ändrat några fler färdiga utmaningar, så att lösningsyta används där det är lämpligt.

Detta påverkar följande färdiga utmaningar:

  • Nationellt bedömningsstöd i taluppfattning. Skriftliga uppgifter ÅK2 HT (H)
  • Nationellt bedömningsstöd i taluppfattning. Skriftliga uppgifter ÅK2 VT (H)
  • Nationellt bedömningsstöd i taluppfattning. Skriftliga uppgifter ÅK3 HT (L)
  • Nationellt bedömningsstöd i taluppfattning. Skriftliga uppgifter ÅK3 HT (M)
  • Nationellt bedömningsstöd i taluppfattning. Skriftliga uppgifter ÅK3 HT (H)
  • Gilla Matematik: Taluppfattning och tals användning GRÖN
  • Gilla Matematik: Taluppfattning och tals användning LILA
  • Gilla Matematik: Taluppfattning och tals användning ROSA

Lägg upp elevgrupper på iPad

För att underlätta för er som använder delade iPad i undervisningen med sparade Nomp-inloggningar har vi nu gjort så att man kan synka in elever på en enhet.

Krav: Nomp för iPad version 3.4.0 eller högre.

Hur gör man:

  1. Logga in i Nomp-appen med ditt lärarkonto på respektive iPad (valfri inloggningsmetod).
  2. Gå till Grupper i Nomp Plus och högerklicka på ikonen som öppnar radmenyn.
  3. Välj "Skicka till Nomp-appen".
  4. Bekräfta åtgärden och invänta meddelande om att det gick bra.
  5. Ta bort din egen sparade inloggning ur appen.

synka-med-ipad

Första gången eleven ska logga ni behöver hen ange sitt lösenord. Eftersom vi inte har tillgång till lösenorden, som lagras i krypterad form, kan vi inte synka dem.