Hoppa till huvudinnehåll

11 nya önske-uppgifter

Vi har återigen lagt till 11 nya Nomp-uppgifter, som har önskats av våra användare! Saknar du några uppgifter på Nomp? Mejla oss i så fall på info@nomp.se!

Uppgifterna handlar denna gång om:

  • Lika med och inte lika med för årskurs 1
  • Kommutativa lagen med bara addition för årskurs 1
  • Problemlösning och textuppgifter för årskurs 5-6

Lika med och inte lika med

Kommutativa lagen med bara addition

Problemlösning och textuppgifter för årskurs 5-6

Motivera grupper med nompis-biljetter

Vill du motivera dina elever att träna lite extra mycket på Nomp? Vi har lagt till 270 nya unika dekorationer till nompis-rummet som eleverna bara kan få genom att du låter dem samla nompix tillsammans.

Så här går det till:

  1. Du skapar en nompix-burk med de inställningar du önskar.
    • Du kryssar för att eleverna ska få en nompis-dekoration när burken är full.
  2. När eleverna tillsammans fyllt burken får varje elev en biljett i nompis-rummet.
    • Bara de elever som bidragit till att fylla på nompix-burken får en biljett.
  3. Eleven kan använda biljetten för att låsa upp en ny dekoration i nompis-rummet.
    • Eleven får då välja mellan tre slumpmässigt utvalda dekorationer som eleven inte har än.

Skapa eller ändra nompixburk

När du skapar eller ändrar en nompixburk kan du kryssa för "Eleverna får en nompis-biljett när burken är full", så kommer dina elever få en biljett när burken är full.

Om du aldrig har provat en nompixburk med dina elever förut, så kan du läsa mer om nompixburkar här.

Du kan ange att nompixburken bara fylls på av uppdrag och utmaningar, eller så kan du ställa in att eleverna måste jobba på en viss lägsta-nivå på Nomp. Burken kan gälla alla dina elever eller en viss grupp.

Eleverna får biljetter

När nompixburken är full dyker det upp en ny biljett i nompis-rummet för de elever som bidragit till burken. Den visas här, med en siffra som anger hur många biljetter eleven har just nu:

Eleven låser upp unika dekorationer

När eleven klickar på biljetten får eleven möjlighet att välja mellan tre slumpmässigt utvalda dekorationer som eleven inte har än. Det kan se ut så här:

Eleven markerar ett av alternativen och klickar på "Använd biljett" för att låsa upp den dekorationen. Samtidigt tas biljetten bort.

Anonymiserad uppdragsuppföljning

Nu finns det möjlighet att anonymisera uppdragsuppföljningen, precis som det redan är möjligt i utmaningsuppföljningen.

Det betyder att du kan visa dina elever uppföljningen utan att de kan se vilket resultat som hör till vilken elev.

För att göra detta kryssar du i "Göm elevnamn" i uppföljningen. Det kan se ut till exempel så här:

Nytt utseende på startsidan i elevdelen

Startsidan i elevdelen har fått ett nytt utseende och nya funktioner! Så här kan det se ut:

Längst upp visas alltid aktuella uppdrag och utmaningar. Du kan klicka på play-knappen för att komma igång direkt.

Du kan även starta en adaptiv träning direkt från startsidan.

Längre ned på sidan visas din nivåmätare. Här visas också en Nompixburk om det finns någon aktiv sådan.

Om du inte har några uppdrag eller utmaningar kommer du få några vanliga uppgifter att välja mellan.

Meddelanden från din lärare hittar du nu i menyraden längst upp, där du ser dina nompix. Om du har något nytt meddelande så visas det en notissiffra där.

Snart: Nytt utseende på startsidan i elevdelen

Snart kommer det ske förändringer av startsidan i elevdelen.

Syftet med ändringarna är att det ska bli tydligare för elever vad de har att göra på Nomp. Om eleven har uppdrag eller utmaningar så kommer dessa att lyftas fram i första hand. Det kommer också bli möjligt att sätta igång att jobba med ett uppdrag direkt från startsidan.

För elever som inte har några uppdrag eller utmaningar för närvarande kommer den adaptiva träningen att lyftas fram.

Detta är fortfarande under utveckling så detaljerna kan komma att förändras. Men om du har elever som är känsliga för förändringar kan det vara bra att vara beredd på detta.

Vi tror att detta kommer att vara klart inom en vecka ungefär.

Om du har några frågor runt detta så hör gärna av dig till oss!

Lösningsyta i ännu fler färdiga utmaningar

Nu har vi ändrat några fler färdiga utmaningar, så att lösningsyta används där det är lämpligt.

Detta påverkar följande färdiga utmaningar:

  • Nationellt bedömningsstöd i taluppfattning. Skriftliga uppgifter ÅK2 HT (H)
  • Nationellt bedömningsstöd i taluppfattning. Skriftliga uppgifter ÅK2 VT (H)
  • Nationellt bedömningsstöd i taluppfattning. Skriftliga uppgifter ÅK3 HT (L)
  • Nationellt bedömningsstöd i taluppfattning. Skriftliga uppgifter ÅK3 HT (M)
  • Nationellt bedömningsstöd i taluppfattning. Skriftliga uppgifter ÅK3 HT (H)
  • Gilla Matematik: Taluppfattning och tals användning GRÖN
  • Gilla Matematik: Taluppfattning och tals användning LILA
  • Gilla Matematik: Taluppfattning och tals användning ROSA

Lägg upp elevgrupper på iPad

För att underlätta för er som använder delade iPad i undervisningen med sparade Nomp-inloggningar har vi nu gjort så att man kan synka in elever på en enhet.

Krav: Nomp för iPad version 3.4.0 eller högre.

Hur gör man:

  1. Logga in i Nomp-appen med ditt lärarkonto på respektive iPad (valfri inloggningsmetod).
  2. Gå till Grupper i Nomp Plus och högerklicka på ikonen som öppnar radmenyn.
  3. Välj "Skicka till Nomp-appen".
  4. Bekräfta åtgärden och invänta meddelande om att det gick bra.
  5. Ta bort din egen sparade inloggning ur appen.

synka-med-ipad

Första gången eleven ska logga ni behöver hen ange sitt lösenord. Eftersom vi inte har tillgång till lösenorden, som lagras i krypterad form, kan vi inte synka dem.

11 nya önskeuppgifter

Vi har lagt till 11 nya Nomp-uppgifter, som har önskats av våra användare! Saknar du några uppgifter på Nomp? Mejla oss i så fall på info@nomp.se!

Uppgifterna handlar denna gång om:

  • Algebra
  • Multiplikation
  • Enhetsomvandling
  • Subtraktion
  • Prefix
  • Volym av prisma

Algebra

Vi har bytt nivå på de flesta av algebra-uppgifterna för låg- och mellanstadiet för att göra progressionen mer logisk. Medaljer och framsteg följer förstås med uppgifterna till deras nya nivåer, och uppdrag och utmaningar påverkas inte alls.

Några av uppgifterna har fått ett ändrat, lämpligare, innehåll:

  • "Ekvationer (ena sidan är heltal, 1-3 operationer)" heter nu "Ekvationer med multiplikation och division" och har gjorts om till en enklare uppgift med ekvationer med ett steg.
  • "Ekvationer (2-3 operationer)" innehåller nu enbart frågor med variabel på ena sidan.
  • "Ekvationer (ena sidan är heltal, 2-4 operationer)" heter nu "Ekvationer med parenteser" och handlar om just det.

Det har också tillkommit två helt nya uppgifter:

Multiplikation

Här är två nya uppgifter där man ska multiplicera ett tal med 10, 100 eller 1000.

Enhetsomvandling

Här är ett par fokuserade uppgifter med enhetsomvandling.

Subtraktion

Här är det subtraktionsuppgifter med öppen utsaga, där det alltid är starttalet som ska anges.

Prefix

Här är en ny lättare variant av en befintlig prefix-uppgift.

Volym av prisma

En enklare variant av "Volym av triangulärt prisma" har tillkommit.

Den gamla "Volym av triangulärt prisma" har bytt namn till "Volym av triangulärt prisma, svårare". I uppgifter med volym av flera 3D-former är det den nya varianten som används, dvs med den triangulära sidan nedåt.

Uppdaterad uppdragslista för elever

Elevernas uppdragslista har fått ett nytt utseende motsvarande den nya stilen under "Öva matte".

Det ser ut till exempel så här:

Adaptiv träning

Vi har också lagt till en "play"-knapp i den adaptiva träningen för att det ska bli konsekvent.