Hoppa till huvudinnehåll

Exportera resultatet från en utmaning till Excel

Nu kan du exportera resultatet från en utmaning till Excel.

Det kan vara användbart antingen för att spara undan resultatet i ett annat format, eller för att på ett enklare sätt kunna skriva ut det snyggt.

För att göra detta klickar du på knappen "Ladda ned som Excel-fil" nedanför uppdragsresultatet:

Om du har använt gruppfiltret så att bara en grupp visas så är det bara den gruppens resultat som kommer exporteras.

Så här kan det se ut i Excel:

Diamant-diagnoser och andra färdiga utmaningar

Nu finns några av Skolverkets Diamant-diagnoser i Nomp, så att du kan enkelt använda dem när du gör utmaningar till dina elever.

Diagnoserna är kopplade till Nomp-uppgifter, vilket betyder att du kan enkelt skapa uppdrag till eleverna baserat på deras resultat.

Utöver Diamant, har vi också lagt in några färdiga multiplikationsutmaningar som vi tror många kan ha nytta av.

Har du någon typ av diagnos som du tror skulle vara intressant som färdig Nomputmaning, så tipsa oss gärna!

Diamantdiagnoser inom grundläggande aritmetik

De Diamant-diagnoser som finns i Nomp än så länge är AG1 till och med AG9. Du hittar dem här i Nomp Plus:

Diamantdiagnoserna används med tillstånd av Skolverket.

Multiplikationsutmaningar

Här hittar du de färdiga multiplikationsutmaningarna, som förhoppningsvis kan vara till nytta om du har elever som behöver lära sig multiplikationstabellerna:

Du ser i listan hur många frågor utmaningen innehåller, och du kan klicka på knappen "Visa frågor" för att se frågorna.

Att använda en färdig utmaning

Att skapa en utmaning från de färdiga mallarna är enkelt:

  1. Klicka på "Skapa utmaning" på utmaningens rad.
  2. Det kommer se ut precis som när du skapar en ny utmaning, men uppgifter och frågor finns redan inlagda.
  3. Välj de elever som ska få utmaningen.
  4. Skriv in ett namn på utmaningen och gör de inställningar du vill.
  5. Spara!

Om du vill kan du förstås också lägga till och ta bort frågor i utmaningen, eller ändra ordningen på frågorna, så att det blir precis som du vill ha det.

Färdiga utmaningar, uppföljning och uppdrag

Här kan du se hur du använder en färdig utmaning, hur du följer upp resultatet och delar ut uppdrag baserat på det.

Har du inte Nomp Plus?

Om du vill prova de nya delarna i Nomp Plus så kan du starta med en gratis utvärderingsperiod.

31 nya uppgifter

Vi har lagt till 31 nya uppgifter, varav de flesta har önskats av våra användare. Nu finns det faktiskt över 1000 olika uppgifter på Nomp!

Tallinjer

Storleksordna tal med decimaler

Överslagsräkning

Räkna baklänges

Addition

Subtraktion

Multiplikation

Division

Textuppgift

Extra tid för elever, nompixburk bara för uppdrag samt hemlig belöning för uppdrag

Nu kan du göra några nya saker i Nomp Plus:

  • Ställa in att en elev alltid ska få extra tid på dina uppdrag och utmaningar.
  • Gömma belöningssymbolen för ett uppdrag tills eleven gjort klart uppdraget.
  • Ställa in att en nompixburk bara ska fyllas på när eleverna jobbar med dina uppdrag.

Extra tid per elev

Om du gör uppdrag som är på tid, eller utmaningar med max-tid, så kanske du har någon eller några elever som egentligen skulle behöva få lite extra tid. Du kanske har en utmaning som ska göras på under 5 minuter, men någon elev borde få mer tid. Nu har du möjlighet du ställa in en generell extra tid i procent per elev.

Så här ställer du in att en elev ska få extra tid på uppdrag och utmaningar:

  1. Gå till "Elever" och klicka på "Ändra"-knappen för rätt elev.
  2. Skriv in ett värde i rutan "Extra tid på uppdrag och utmaningar (procent)". Värdet anger hur mycket extra tid eleven ska få, i procent. Så om du till exempel vill att eleven ska få dubbelt så mycket tid ska du skriva 100. Klicka sedan på "Spara".

I elevlistan ser du enkelt vilka elever som får extra tid:

Den här inställningen påverkar bara uppdrag och utmaningar från dig, men inte Nomp-utmaningarna längst ner på varje nivå, och inte heller uppdrag och utmaningar som eleven får från någon annan lärare eller förälder.

Hemlig belöningssymbol

Nu kan du ange att belöningssymbolen som eleverna får när de gör klart ett uppdrag ska vara hemlig. Då kommer det visas med ett frågetecken i elevernas uppdragslista, och det är först när en elev gör klart uppdraget som hen kommer se vilken belöningssymbol det var.

Så här ställer du in hemlig belöningssymbol på ett uppdrag:

  1. På sista fliken ("Ange inställningar") klickar du på "Avancerade inställningar".
  2. Aktivera inställningen som heter "Dölj belöningen tills eleven är klar", och klicka sedan på "Stäng".
  3. Spara uppdraget.

Så här ser det ut för eleverna:

När eleverna gör klart uppdraget kommer de se belöningssymbolen på slutet.

Nompixburk bara för uppdrag

Det har länge varit möjligt att ställa in en lägsta nivå för en nompixburk, så att burken bara fylls på när eleverna gör uppgifter på den nivån eller högre. Det kan bli ett för trubbigt verktyg om eleverna ligger på väldigt olika nivåer (och egentligen skulle behöva ha varsin lägsta-nivå). Som komplement kan man nu också ställa in att nompixburken bara ska fyllas på när eleverna jobbar med sina uppdrag.

Så här ställer du in att en nompixburk bara ska fyllas på när eleverna jobbar med uppdrag:

  1. När du skapar eller ändrar på en nompixburk, aktivera inställningen "Endast uppdrag". Klicka sedan på "Spara".

Så här ser det ut för eleverna:

Utmaningar: Diagnoser på Nomp!

Nu kan du som har Nomp Plus sätta ihop egna utmaningar till dina elever på Nomp!

Om uppdragen är som en läxa som eleverna gör och sedan är klara med, så är en utmaning som en diagnos som eleverna kan få möjlighet att göra flera gånger om du vill. På så sätt kan du jämföra elevernas prestation över tid på ett enkelt sätt.

Du kan använda en utmaning för att göra ett för-test för dina elever, för att kolla vad de kan om olika områden. Du kan se exakt vilka fel eleverna har gjort, och använda resultatet som utgångspunkt för nya uppdrag. Senare kan du låta dem göra samma utmaning igen, och jämföra resultaten.

Utmaningarna skiljer sig mycket både från de vanliga uppdragen, och från de Nomp-utmaningar som finns på varje nivå av Nomp.

Under en utmaning får eleven inte veta om hen svarar fel på en fråga, och det går också att sätta en maximal tid för utmaningen då den automatiskt avslutas.

En utmaning kan innehålla frågor från många olika Nomp-uppgifter. Till skillnad från uppdrag, där frågorna slumpas fram varje gång, så är frågorna på utmaningen samma varje gång man gör den. Du väljer exakt vilka frågor som ska vara med.

Du kan använda en utmaning för att låta eleverna testa sig själva på till exempel multiplikation, och då kan du se deras framsteg över tid både på grupp- och individnivå.

Här kan du läsa mer om utmaningar:

Ett par små ändringar i Nomp och Nomp Plus

Silvermedalj på Nomp-utmaningar

På Nomp-utmaningen som finns längst ner på varje nivå har man tidigare fått silvermedalj oavsett hur många fel man haft, bara man är klar innan tiden går ut. Nu har vi justerat det så att man maximalt får ha 10 fel om man ska få silvermedalj.

Antal frågor i uppdrag

När man gör ett uppdrag i Nomp Plus kommer det nu synas en påminnelse längst ner som visar hur många frågor uppdraget omfattar totalt.

Snart i Nomp Plus...

Snart kommer du som har Nomp Plus kunna sätta ihop egna utmaningar till dina elever!

Se alla dina elevers Nomp-medaljer samtidigt

Vi har lagt till en medaljöversikt under "Grupper". Där kan du se medaljerna för alla elever i en grupp, eller för alla dina elever. Det funkar alltså bra även om du inte har delat in eleverna i grupper!

För att hitta medaljöversikten klickar du på en grupp, eller "Alla elever" under "Grupper". Sedan väljer du fliken "Medaljer".

För att se högre nivåer kan du dra i listen nedanför elevlistan, eller använda pilarna till höger ovanför tabellen.

Du kan växla mellan medaljer på uppgifter och medaljer på utmaningen som finns på varje nivå, genom att ändra mellan "Uppgifter" och "Utmaning".

Är det tomt under Senaste händelserna i Nomp Plus?

"Senaste händelserna" som du kan se på startsidan i Nomp Plus, eller om du klickar på en elev under "Elever", är nog tom eller nästan tom just nu. Det beror på att vi har ändrat hur den fungerar, för att få den att visas snabbare. Därför kommer den att vara tom nu i början och sedan fyllas på med information allteftersom dina elever jobbar på Nomp. Inom en vecka kommer den att se ut som vanligt igen, och vi hoppas att du kan ha tålamod under tiden!

Ny tidmätare

Oftast är uppgifterna på Nomp inte på tid, utan du får hålla på hur länge du vill. Det som kan vara på tid är:

  • Utmaningen som finns längst ner i varje nivå.
  • Uppgifter i uppdrag som din lärare eller förälder har valt ska vara på tid.

Nu har vi gjort om hur tidmätaren ser ut, och även gjort det möjligt att ändra på hur den beter sig.

Den nya tidmätaren

Du kan ha ställt in att tidmätaren inte ska visas, men om du inte har gjort det så kommer det nu att se ut så här om en uppgift är på tid:

I stället för det smala strecket som rörde sig längst upp så är det en liten klocka nere i hörnet. Det färgade området på klockan krymper allteftersom tiden går.

Färgerna på tidmätaren

Färgen på tidmätaren växlar från grönt till orange till rött, beroende på hur långt du kommit med frågorna och hur lång tid som är kvar. Om det verkar som att du kommer hinna utan problem så är den grön. Om den blir orange behöver du skynda på lite mer om du ska hinna. Om den blir röd behöver du skynda ännu mera.

Om du är snabb eller om tiden du har på dig är lång så kommer mätaren att vara grön hela tiden.

Om tiden går ut är tidmätaren helt vit i mitten.

Ändra hur tidmätaren beter sig

Precis som tidigare kan du välja att inte se tidmätaren alls. Men nu har du också möjlighet att välja att ha kvar tidmätaren, men att den inte ska röra sig. Om du blir distraherad av att tidmätaren rör sig, men ändå vill ha lite koll på tiden, så prova gärna detta!

Tidmätaren som inte rör sig ändrar också färg beroende på hur du ligger till. Om det går jättebra så kommer den därför vara grön hela tiden. Om tiden håller på att ta slut så kommer den blinka till i rött.

Om du vill ändra hur tidmätaren beter sig, eller välja att inte visa den alls, så går du till inställningarna i Nomp och ändrar på den här inställningen:

Om du inte tyckte om den gamla tidmätaren, och har valt att inte visa den, så prova gärna den nya stilla tidmätaren!

Gott nytt år!

Tack till alla er som använt Nomp under 2017! Vi är väldigt glada att det är så många som fortsätter ha nytta och glädje av Nomp.

Under 2017 har vi gjort många nya funktioner och andra förbättringar av Nomp, som till exempel:

  • 129 nya uppgifter!
  • Möjlighet att se rätt svar på frågorna i Nomp.
  • Två nya typer av spel - sudoku och mata monster.
  • Kort division!
  • Ny app för iOS och uppdaterad app för Android.
  • Man kan nu använda sin O365-användare för att logga in på Nomp.
  • Massor av nya belöningssymboler!
  • Möjlighet att se vilka fel elever gjort på uppdrag.
  • Nytt hjälpsystem i Nomp Plus.
  • Förbättring av kontaktpersonshanteringen i Nomp Plus.
  • Mycket bättre inställningar för mejl och notiser i Nomp Plus.
  • Möjlighet till extra bildstöd i uppdrag.
  • Integration med Google Classroom.
  • Ny uppföljning på gruppnivå i Nomp Plus.

Vi hoppas kunna göra många spännande nya saker med Nomp även 2018. Är det något särskilt du skulle önska att vi lägger till eller ändrar på Nomp? Hör av dig till oss i så fall!

Hoppas att ni alla får ett toppenår 2018!