Hoppa till huvudinnehåll

Mer stöd när du skapar individuella uppdrag

Nyligen blev det möjligt att se stjärnor och fokus-sikten när du skapar uppdrag för en elev. Nu går det också att se vilka uppgifter eleven redan har aktiva uppdrag för, och elevens rekordtid för valda uppgifter.

När du skapar ett uppdrag åt bara en elev så syns det i listan av uppgifter vilka uppgifter som eleven redan har i aktiva uppdrag:

skapa_uppdrag_aktiva_uppdrag

Det är bara uppdrag som fortfarande är aktiva (inte arkiverade) och som är skapade av dig som räknas. Om eleven har uppdrag från en annan lärare eller förälder så avspeglas det inte här.

När du har valt uppgifter åt eleven och ska ange antal repetitioner eller antal sekunder som eleven har på sig att klara en repetition, så kan du se elevens rekordtid för uppgiften:

skapa_uppdrag_elevens_rekordtid

Hitta rätt uppgifter åt en elev när du skapar uppdrag

fokusSedan tidigare har du kunnat sätta stjärnor i kunskapskartan för varje elev, både för en uppgift eller för en hel nivå. Stjärnorna visas även för eleven.

Nu kan du på samma sätt i stället sätta ett "sikte". Siktet sätter du på de uppgifter eller nivåer som eleven borde fokusera på just nu. Siktet syns inte för eleven, utan är ett stöd för dig när du skapar uppdrag.

status_i_kunskapskartan

Om du sedan skapar ett uppdrag till bara en elev, syns den elevens sikten och stjärnor i uppgiftslistan när du skapar uppdraget:

status_uppgifter_skapa_uppdragOm du har valt flera elever till uppdraget så kommer stjärnor och sikten inte visas.

Enklare att ställa in repetitioner, tid och belöningssymbol för uppdrag

Nu kan du på ett enklare sätt få rätt antal repetitioner och rätt tid för uppgifterna på dina uppdrag. Du kan också byta belöningssymbol för varje uppdrag om du vill.

Under "Inställningar" finns det två nya saker som går att ställa in:

installningar_for_uppdrag

De nya inställningarna kallas "Förvalt mål (repetitioner)" och "Förvalt mål (sekunder)". De värden du sätter här kommer att användas när du skapar nya uppdrag. Om du oftast vill att dina elever ska göra till exempel två repetitioner på varje uppgift så skriv "2" i rutan för repetitioner.

Det går också nu att ändra belöningssymbol för ett specifikt uppdrag när du skapar eller ändrar i det:

valj_beloningssymbol

Vad är kvar att göra på uppdraget?

När man just blivit klar med en uppgift som hör till ett uppdrag så syns det alltid om man gjort framsteg på uppdraget. Nu har vi lagt till så att det syns bättre precis vad man mer behöver göra på uppdraget.

Förut har det kunnat se ut ungefär så här:

uppdrag_framsteg_forut

Nu kommer det att se ut ungefär så här i stället:

uppdrag_framsteg_efter

Det syns alltså redan här precis vad som är kvar att göra på uppdraget. Det går också att klicka på uppgifternas namn för att gå direkt till dem.

Vilka lärare och elever använder skollicensen?

Nu har vi gjort det lättare att se vilka lärare och elever som är anslutna till en skollicens. Detta är särskilt användbart om man råkar ut för att det inte går att lägga till fler elever för att utrymmet i skollicensen tagit slut.

Under Inställningar > Licenshantering ser du alla licenser du själv är ansluten till. Om du är ansluten till en skollicens kan du klicka på den i listan för att få mer information.

licenshantering_skollicens

Först visas alla lärare som är kopplade mot skollicensen. Det går också att ta bort lärare från skollicensen här, om det är någon som har slutat.

licenshantering_skollicens_larare

Genom att klicka på "Elever" kan du i stället se alla elever som är kopplade mot någon eller några av de lärare som använder skollicensen. Det är dessa elever som räknas till skollicensen. Du kan också se vilken eller vilka lärare som eleverna hör till.

licenshantering_skollicens_elever

Fyra nya textuppgifter

Nu finns det fyra nya textuppgifter på Nomp! Två som är lite lättare och två som är lite svårare. Vi har också gått igenom och gjort finjusteringar av de textuppgifter som redan fanns.

"Enkla läsetal upp till 50" på nivå 2B

Det här är textuppgifter inom talområdet 1-50.

22.PROBLEM_SOLVING.1

"Läsetal upp till 100" på nivå 2D

Det här är textuppgifter inom talområdet 1-100.

24.PROBLEM_SOLVING.2

"Läsetal med mått" på nivå 6D

Frågorna här handlar om vikt, längd, tid och andra mått.

64.PROBLEM_SOLVING.2

"Läsetal med blandade räknesätt" på nivå 6E

Den här är lite extra klurig eftersom två olika räknesätt är inblandade i varje fråga.

65.PROBLEM_SOLVING.1

Lättare övningar med tabeller och diagram

Det finns sedan tidigare flera övningar på Nomp för tabeller och diagram. Det har dock funnits önskemål om enklare övningar för detta. Nu har vi lagt till fyra nya övningar för tabeller och diagram.

"Antal i tabeller och diagram" på nivå 2C

Här ska man hitta hur många det är av en viss kategori.

23.STATISTICS.1

"Hitta i tabeller och diagram" på nivå 2C

Här ska man hitta vilken kategori som det finns ett visst antal av.

23.STATISTICS.2

"Högst och lägst i tabeller och diagram" på nivå 2D

Här ska man hitta vilken kategori som det finns flest eller färst av.

24.STATISTICS.1

"Skillnader i tabeller och diagram" på nivå 2D

Här ska man räkna ut skillnader i antal mellan olika kategorier.

24.STATISTICS.2

Sätta lägsta nivån för en nompixburk

En nompixburk fylls på oavsett vilken uppgift en elev gör. Men som lärare vill man kanske inte att elever ska kunna fylla nompixburken genom att göra alldeles för lätta uppgifter. Nu kan man ställa in att bara uppgifter över en viss nivå ska fylla på burken.

Du kan ange den lägsta nivån när du skapar nompixburken:

skapa_nompixburk_niva

Du kan också ändra lägsta nivån för en nompixburk som redan finns:

andra_nompixburk_niva

Nivån visas i listan av aktiva nompixburkar:

visa_nompixburk_niva

Nivån visas också för de elever som har nompixburken:

nompixburk_elev_niva

Den här burken kommer bara att fyllas på med nompix när eleverna gör uppgifter på nivå 2A eller högre.